Aujourd'hui : Vendredi, 21 juin 2019

Turquie : l'Article 301 devant le Parlement

Info Collectif VAN - www.collectifvan.org - Le Turkish Daily News annonce le probable amendement de l'Article 301 du Code Pénal turc prévu pour cette semaine, en ces termes :

"Après la réunion de ce jour du comité central du Parti Justice et Développement (AKP), le projet de l'amendement de l'Article 301 du code pénal va probablement être discuté au niveau du Parlement. Le gouvernement se prépare à soumettre cette semaine un projet de loi au Parlement pour des amendements à l'Article 301 du code pénal turc, qui selon l'Union Européenne étouffe la liberté d'expression."
Révélateur : les journalistes du Turkish Daily News ne considèrent donc pas que cet Article soit liberticide puisqu'ils imputent cette opinion à la seule Union européenne... Pourtant, il y a bientôt un an, les medias turcs s'accordaient dans leur ensemble, à désigner l'Article 301 comme le responsable de l'assassinat du journaliste arménien de Turquie, Hrant Dink. Mais dans l'article ci-dessous, par un tour de passe-passe, le rédacteur en chef de l'hebodomadaire arménien Agos, a disparu de la liste des victimes de l'article 301...

L'amendement qui va être porté cette semaine devant le Parlement turc ne change fondamentalement rien à la teneur de cet article de loi qui punit de prison quiconque affirmera l'existence du génocide arménien de 1915 en Turquie.

Il s'agira encore une fois d'un changement de pure forme, masqué par un saupoudrage-marketing destiné à tranquiliser l'Union européenne.

Traduction Collectif VAN - 07 janvier 2008 - 13:45 - www.collectifvan.org

Voir notre article sur le sujet :

Turquie : Article 301, changement marketing en vue

301 coming to Parliament floor

Monday, January 7, 2008

After the ruling Justice and Development Party's central executive meeting today, the draft amendment on Article 301 of the penal code is likely to be discussed on the Parliament floor

ANKARA - Turkish Daily News

The government is preparing to submit a bill to Parliament this week for amendments to Article 301 of the Turkish penal code, which the European Union says stifles free speech.

The Justice Ministry has completed work on the draft amendment, reported the private NTV news channel yesterday. It said the ruling Justice and Development Party (AKP) is expected to submit it to the Parliament speaker's office this week after a meeting of the party's central executive committee meeting set for Monday.

The draft amendment will first be discussed in Parliament's Justice Commission and then come to the Parliament floor.

Article 301 has been used to prosecute Turkish writers and intellectuals notably for comments on the killings of Armenians at the hands of the Ottoman Empire during World War I. Turkey's Nobel laureate Orhan Pamuk was among those tried under Article 301 but his case was later dropped on a legal technicality.

The European Commission's annual progress report on Turkey, published in November, called on Ankara to make "significant further efforts" on freedom of expression. EU officials argued that Article 301 was tarnishing Turkey's image and called on the government to take back that gun from the hands of its enemies.

Article 301 makes it a crime to insult Turkish identity or Turkishness. In the draft amendment, the term "denigrating Turkishness" will be replaced by "denigrating the Turkish nation," while the term "denigrating the Republic" will be substituted by "denigrating the Turkish Republic," reported NTV. Paragraph 4 of the contentious article, which stipulates that the expression of an opinion for the purpose of criticism is not a source of crime, will be completely scrapped from the draft amendment text, NTV said.

301 coming to Parliament floor